online-HR

A munkavállalók megfelelő motiválása fontos vezetői feladat. A vonzó jövedelem mellett az egyik legfontosabb motivációs eszköz a munkavállalók munkájának értékelése, a rendszeres visszajelzés.

Változó preferenciák

A munka világa alaposan átalakult. Felgyorsult a technikai fejlődés és részben ennek hatására is megváltozott az ideális munkavállalóról alkotott kép. Egyre fontosabb a folyamatos tanulás, a rugalmasság. Ma az aktuális tudás sokkal gyorsabban elavul, mint húsz, vagy akár tíz évvel ezelőtt. Ennek megfelelően megváltoztak a munkavállalói preferenciák is. A fiatalok egyre inkább elutasítják a szenioritáson alapuló bérezési, előmeneteli rendszereket. Elvárják, hogy díjazásuk, előmenetelük a teljesítményükön alapuljon. A lojalitásnak sokkal kisebb jelentőséget tulajdonítanak mint idősebb kollégáik.

Teljesítmény alapú díjazás

Az egyik régóta és széles körben alkalmazott módszer, amikor a munkavállaló bérét, előmenetelét megfelelő teljesítmény eléréséhez kötik. Ez mind a munkáltató, mind a munkavállaló számára előnyös. A munkáltató számára fontos, hogy a legjobb munkaerőt még jobb teljesítményre ösztönözze, és magasabb elismeréssel magához kösse. A másik oldalon, a munkavállaló lehetőséget kap, hogy jó teljesítménnyel magasabb jövedelemre tegyen szert. Az előmenetel szempontjából is fontos a teljesítmény értékelése. Bár én személy szerint elhibázottnak tartom azt az elgondolást, hogy csupán a magasabb teljesítmény alapján kéne kiválasztani a munkahelyi vezetőket. A vezetői munka teljesen más kompetenciákat igényel, mint egy operátori vagy ügyfélszolgálati munka. Az viszont kétségtelen, hogy megfelelő teljesítmény a leendő vezetők esetében is elvárt.

Mérés és értékelés

Ahhoz, hogy a munkavállalók teljesítményét értékelni tudjuk, előbb meg kell határozni a teljesítményüket. Van, amikor a teljesítmény egyszerűen számszerűsíthető. Ilyen amikor bizonyos munkadarabok hibátlan legyártása vagy összeszerelése a cél. Megállapítjuk az elvárt darabszámot és ehhez viszonyítva értékeljük a teljesítményt. Ez persze csak egy alap eset. A valóságban sokszor alkalmaznak korrekciós szorzókat. Sőt, van amikor a cél egy bizonyos darabszám előállítása. Sem több, sem kevesebb nem kívánatos. A másik kihívás a közvetlenül nem számszerűsíthető tényezők értékelése. Ilyen például az önállóság, a hatékony kommunikáció vagy a kezdeményező képesség. Ezek az elemek nem mérhetőek közvetlenül. A megfelelőséget becsléssel állapítjuk meg. Ráadásul itt nem tudunk objektív etalont állítani. A teljesítményt a többi dolgozóéval, vagy a dolgozó korábbi teljesítményével vetjük össze. Ha érdekel a téma, akkor olvasd el műhelytanulmányunkat.

 

dr, Holló Sándor